Hoe koop je een gebruikte motorfiets – motoroccasion

Er zijn veel overwegingen bij het kopen van een gebruikte motorfiets – motoroccasion. Welk type gebruikte motorfiets – motor occasion wil ik? Waar moet ik kijken? Wat moet ik op een gebruikte motorfiets – motoroccasion controleren of testen? Hier zijn verschillende om u te helpen.

1: Bepaal wat voor type rijder u bent: woon-werkverkeer, sport, touring of een combinatie. Dit is het belangrijkste criterium dat u moet overwegen. Wees eerlijk tegen jezelf op deze. Een superbike van 1000 cc kan ervoor zorgen dat je hart sneller klopt, maar er is een grote kans dat je het op het woon-werkverkeer niet leuk vindt en dat je piloot er ongemakkelijk uitziet. Speeldagen op een cruiser kunnen ook teleurstellend zijn.

2: Koop indien mogelijk bij een gerenommeerd dealerbedrijf. Particuliere verkoop kan goedkoper zijn, maar u krijgt geen comeback als de motorfiets kapot gaat of opblaast. De meeste dealers bieden een soort van garantie, of zullen op zijn minst met u meewerken mocht er iets fout gaan in de eerste paar maanden na aanschaf. Als u van een privéfeestje moet kopen, staat u erop dat u de motorfiets – motor occasion naar een gerenommeerd dealerbedrijf kunt brengen om te worden beoordeeld en geïnspecteerd. Met een paar dollars die je nu uitgeeft, kun je in de toekomst enorm veel geld en problemen besparen. Bovendien kunnen autodealers een zoektocht naar eigendomsgeschiedenis voor u uitvoeren om ervoor te zorgen dat de betreffende fiets niet is gestolen en niet is vermeld als “afgeschreven” door een verzekeringsmaatschappij.

3: Controleer de gebruikte motorfiets – motoroccasion zelf. Neem enkele eenvoudige handgereedschappen mee, waaronder een zaklamp en, indien mogelijk, een multimeter.
Controleer de staat van de aandrijfketting en het tandwiel. De ketting moet ongeveer ¾ “van het spel (op en neer) zijn en de tanden van het tandwiel mogen geen duidelijke schade of slijtage vertonen. Probeer de ketting heen en weer te bewegen op het tandwiel. Laat iemand op de motorfiets – motoroccasion gaan zitten en controleer of de ketting enigszins strak zit, met zeer weinig beweging op en neer .Kettingen verslijten na verloop van tijd, maar tandwielen moeten veel langer meegaan. Een ernstig versleten tandwiel duidt ofwel een oud tandwiel aan of een slecht onderhoudsschema.
De banden moeten over het hele oppervlak goed worden betreden zonder tekenen van ongelijkmatige slijtage of beschadiging. De banden van dagelijkse bestuurders hebben vaak meer slijtage in het midden van het loopvlak (meer rijden op de snelweg). Anderen die hun motor op de baan hebben gereden, zullen banden hebben die aan de rand van het loopvlak meer slijtage vertonen.
Ga op de motorfiets zitten. Kijk naar de staat van de rem- en koppelingshendels, bar-end gewichten, rechtheid van de stangen en het instrumentenpaneel. Dit kunnen tekenen zijn van een ongeluk of een val. Anderen kunnen krassen in motorhuizen, voetsteunen of uitlaatpijpen zijn. Houd de handrem vast en stuiter de voorwielophanging. Het moet zelfs en stevig aanvoelen. Ga van de motorfiets – motor-occasion af en controleer de vorkbuizen op tekenen van roest, putjes en olie. Dit zijn tekenen van versleten vorkafdichtingen of mogelijke toekomstige dure problemen.
Terwijl u de vorken controleert, laat u een vingernagel over de remschijven lopen, waarbij u voelt dat de rem ongelijkmatig slijt of breekt. Kijk in de remklauw om te zien hoeveel van de pads nog over zijn. Als de motorfiets spaken heeft, controleer dan de algemene staat van de afzonderlijke spaken. Zoek voor alle typen naar deuken of beschadiging van de velg
Plaats de motor-occasion op de middenstandaard als deze is uitgerust; draai de staven heen en weer. Voel elke ‘notchy-heid’ of ruwheid in de stuurkop.
Controleer indien mogelijk het zichtbare frame; verwijder de stoel om eronder ook te zien. Er mogen geen deuken, knikken of zichtbare schade aan het frame zijn. Als dat zo is, loop dan weg.
Terwijl de stoel is uitgeschakeld en u toegang hebt tot de batterij, knipt u de multimeter over de batterijpolen en controleert u de spanning. Het moet maar liefst 12 volt lezen. Start de motor. De meter moet niet meer dan 14 volt tijdens het hardlopen afgeven. Als dat wel het geval is, kan dat een teken zijn van een ‘dodgy’ spanningsregelaar en kan deze een batterij overbelasten en ervoor zorgen dat deze uitvalt. Controleer in dit stadium ook de lichten en indicatoren. Trek een zekering of twee eruit en controleer op corrosie. Doe dit met de motor af natuurlijk. Controleer ook de batterijpolen en het algehele uiterlijk van de batterij. Vervang de stoel.
Open de brandstoftank en controleer met behulp van je zaklamp op duidelijke tekenen van roest of corrosie (geen lucifer of aansteker).
Inspecteer onder stroomlijn kappen (als de motor stroomlijnt). Verwijder de kuip die de eigenaar verwijdert om de bougies te vervangen en routineonderhoud uit te voeren. Controleer het frame op vermoeidheid bij de las punten. Inspecteer de algemene staat van het motorblok, de stekkers en de radiator. Controleer op lekkage rond het oliefilter en de bout van de oliepan.
Kijk naar het remvloeistof niveau. Dit zit meestal op het stuur, in een behuizing met een helder venster. Terwijl de motor draait, trekt u hard aan het voorste rem niveau en laat u deze los terwijl u naar het vloeistofniveau kijkt. Het zou moeten vallen en opstaan. Het moet snel stijgen als de rem wordt losgelaten.

4: Maak een proefrit.
Kies een mooie dag met droge wegen en goed zicht indien mogelijk. Breng je rijbewijs en juiste uitrusting mee als je het hebt. De meeste dealers zullen leenvliegtuigen beschikbaar hebben die je kunt gebruiken. Als u bij een dealer bent, moet u bereid zijn om een ​​ontheffing van de verzekering te ondertekenen; als u privé bent, wees dan klaar om uw licentie bij de verkoper achter te laten als zekerheid.
Kies een route die u kent en die, indien mogelijk, licht verkeer en goede weg omstandigheden heeft. Begin langzaam en wen je aan de manier waarop de motor occasion voelt en reageert.
Test de remmen. Ze mogen niet ‘pulseren’. Dat is een teken van kromgetrokken schijven. Ze moeten soepel en gelijkmatig aangrijpen en niet hevig grijpen of zich sponsachtig voelen.
Versnel door de versnellingen. De versnellingsbak moet stevig aanvoelen en niet onder versnelling uit accelereren of zich onhandig voelen.
Terwijl u op een rechte, schone weg bent, weeft u naar links en rechts om te zien hoe de motorfiets reageert. Het moet stabiel en gemakkelijk te corrigeren zijn.
Luister naar ongewone motorgeluiden, ophanging die kraakt of rammelt en eventuele ongewenste trillingen. Stel vragen over alles waar je twijfels over hebt.

5: Inspecteer de motorfiets opnieuw na de rit, op zoek naar eventuele lekken of druppels. Controleer de olie, via het kijkglas of; wanneer de motor afkoelt, de peilstok indien aanwezig. De meeste half- of volledig synthetische oliën worden na slechts enkele kilometers donkerder. Dat is volkomen normaal.

6: vraag een onderhoudsgeschiedenis aan. Het is altijd goed om te hebben, maar om verschillende redenen zijn ze mogelijk niet beschikbaar. Vraag een handleiding en een fabriekshandleiding indien beschikbaar.

7: Wees realistisch bij het onderhandelen over de uiteindelijke prijs van de motorfiets – motor occasion. Voor een particuliere verkoper kan dit zijn baby zijn en hem nu beledigen zorgt ervoor dat u geen eerlijke prijs krijgt. Als u bij een dealer bent, moet u zich realiseren dat de verkoper mogelijk doelen heeft om te ontmoeten en een baas die over zijn schouder kijkt. Doe wat onderzoek online; gebruik de handleidingen voor retail prijzen indien beschikbaar, of lees de motorfietsadvertenties om een ​​eerlijke marktwaarde van de motorfiets te krijgen. Stel vervolgens uw koopprijs dienovereenkomstig in.